Syndrom počítačového vidění

Nepodceňujte chronickou únavou svých očí u počítače

Čas strávený před obrazovkami počítačů a tabletů během posledních let neustále narůstá. Je to zejména tím, že stoupá množství informací, které musíme denně zpracovat. Doslova „zírání“ hodiny do monitoru se stává realitou moderního životního stylu. Je to daň, kterou platíme za technologický pokrok. Máme ale vůbec ponětí, jak tuto obrovskou informační zátěž zvládají naše oči?

Hlavní problém spočívá v tom, že lidské oko není na takový způsob zátěže funkčně ani anatomicky přizpůsobeno. Nebyli jsme prostě naprogramováni sledovat něco, co máme prakticky před očima, v tomto případě ze vzdálenosti 50 až 70 cm. Nepřirozená situace a chronický stres pak působí na oči „zírající“ do monitoru počítače neblahým způsobem. Vzniklé příznaky oční lékaři popisují jako tzv. Computer Vision Syndrome (CVS) neboli „syndrom počítačového vidění“.

Výzkumy ukazují, že touto formou únavy a následným poškozením zraku neboli syndromem CVS, trpí 50 až 90 % lidí, kteří pravidelně používají při své práci počítač, tablet nebo chytrý mobil. Je ovšem alarmující, že podobné příznaky začínají lékaři objevovat i u dětí předškolního a školního věku. Ty jsou velmi často vystaveny obrazovkám televizorů a počítačů díky hraní počítačových her a sledováním filmů.

Jak může obrazovka počítače působit na lidské oko?

CVS je ve své podstatě něco podobného jako golfový loket nebo tenisové rameno. Všechna tato poškození vznikají dlouhodobým a nadměrným přetěžováním jistých částí našeho těla, které na to nejsou anatomicky ani funkčně přizpůsobené. Stejně jako se bolestivý loketní kloub golfového hráče bez odpočinku, rehabilitace a správné léčby dál opotřebovává a funkčně zhoršuje, i lidské oko vystavené narůstající zátěži dlouhodobě strádá.

Pro lidské oko je práce na počítači velmi specifická. Při sledování monitoru musí obě oči stále zaostřovat a přitom se rychle pohybovat v různých směrech (ze strany na stranu, shora dolů atd.) po obrazovce. Navíc se ještě velmi často mění vzdálenost, na kterou obě oči zaostřují, z obrazovky počítače na text, který čteme nebo přepisujeme. Oči se tímto neustálým tikáním velmi intenzivně namáhají. Oční svaly i obě oční čočky mají skutečně napilno, aby pro mozek zabezpečily ostrý a srozumitelný obraz okolního světa.

Mnoho lidí vůbec netuší, že pro lidské oko je sledování monitoru počítače mnohem obtížnější úkol než klasické čtení textu v knize. Rozdíl je především způsoben jasem, problikáváním a ostrým kontrastem obrazovky počítače či tabletu. Hodiny „zírání“ do monitoru se tak mohou kumulovat do obrovských rozměrů. Když někdo tráví denně např. 2 hodiny u obrazovky počítače (to je skutečně velmi průměrná doba), za rok to znamená neuvěřitelných 730 hodin neboli 30 dnů! A pokud máte jinou oční vadu, např. krátkozrakost nebo astigmatismus, pro kterou nenosíte brýle se správnou korekcí, své oči přetěžujete ještě více.

CVS syndrom je charakteristický přítomností některých z těchto příznaků (nebo také všech):

  • rozmazané vidění
  • dvojité vidění
  • zarudnuté a suché spojivky
  • podrážděné oči
  • bolesti hlavy
  • bolesti krční páteře

Když se tyto příznaky objevují dlouhodobě a neléčí se, mohou mít negativní dopad na kvalitu zraku i celkovou pracovní výkonnost. Není proto rozumné tyto potíže přehlížet nebo podceňovat. Co tedy můžeme udělat proto, abychom těmto problémům zabránili? Zde nabízíme pár tipů, jak je možné chronické únavě očí při práci s počítačem předejít:

1. Dopřejte svým očím pravidelné přestávky

Snažte se během práce na počítači každých 20 minut na 30 vteřin odvrátit pozornost od monitoru a koukat třeba přes okno nebo na jiný vzdálenější objekt v kanceláři. Protože při „zírání“ do monitoru oči prakticky nemrkají, zkoušejte během těchto krátkých přestávek často mrkat, abyste si své oči zvlhčili – event. použijte pro tento účel navržené zvlhčující oční kapky.

2. Upravte si nastavení monitoru počítače podle svých potřeb

Nemusíte přece hledět na obrazovku počítače, který je jistým způsobem nastavený od výrobce. Na monitoru lze nastavit jas, kontrast, ostrost, velikost písma a řadu dalších detailů individuálně podle svých představ. Stačí jenom vědět, že to jde!

3. Změňte si uspořádání svého pracovního stolu

Výsledky výzkumů očních lékařů ukazují, že optimální poloha pro obrazovku počítače je lehce pod úrovní očí ve vzdálenosti 50 cm až 70 cm od obličeje. Při takto nastavené poloze monitoru pak nemusíte napínat krk ani přetěžovat oči, protože všechno vidíte správně. Pokud často přepisujete texty z tištěných materiálů do počítače, pořiďte si stojánek a umístěte jej vedle monitoru i s dokumentem. Nemusíte pak zbytečně měnit vzdálenost, na kterou při práci zaostřujete svůj zrak. Své oči a krční páteř tím účinně chráníte před nadměrnou zátěží a stresem.

4. Zbavte se přebytečného jasu a osvětlení z okolí

Pokud máte kolem sebe stolní anebo stropní světla, která svítí na obrazovku počítače, pokuste se je omezit nebo snížit jas, který vytvářejí. V případě, že máte monitor vedle okna, kterým prostupuje denní světlo a ztěžuje očím správně se soustředit na práci, najděte si pro monitor jiné místo. Někdy není možné, zejména ve velkých „OPEN SPACE“ kancelářích se stropními zářivkami, intenzitu a jas světla, které dopadá na obrazovku počítače či tabletu individuálně regulovat. Zde můžete využít speciální stínítko na monitor, kterým lze omezit množství dopadajícího světla ze stropních zářivek a tím při práci lépe vidět.

Pokud jste se s příznaky CVS syndromu někdy setkali nebo své oči dlouhodobě namáháte, měli byste pravidelně navštěvovat svého očního lékaře. Pokud ještě navíc máte oční vadu a nosíte brýle, pravidelné měření a korekce dioptrií očím velmi prospívá. Odborníci vám také poradí, jak se zbavit nepříjemných příznaků, které s chronickou únavou očí přicházejí. Existují dokonce i speciální brýle na „počítač“, které můžete potřebovat proto, aby únava očí při intenzivní práci na počítači byla co nejmenší. Odpovědi na tyto a další otázky směřované na lidské oko vám rádi zodpoví experti z pardubické oční kliniky OFTEX, kde se prevencí a léčbou těchto civilizačních neduhů dlouhodobě zabývají. Prevence je totiž klíčem ke zdravému a kvalitnímu životu.

Copyright © 2004 - 2017 OFTEX, s.r.o. | Kontakt | Ochrana osobních údajů | Podmínky užití | Vytvořila reklamní a marketingová agentura PAREXPO